• +95 (0)9 425 705 270
  • info@cdes.org.mm

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုပဲ ႀကိဳးပမ္းေနတဲ့ အစိုးရဘက္ေခါင္းေဆာင္ သိပ္မရွိဘူး။

ျမန္မာျပည္၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္သည္ အာဏာရ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ (NLD) အစိုးရ လက္ထက္တြင္ ပိုမို ခက္ထန္ ၾကမ္းတမ္းခဲ့ၿပီး ေရွ႕မတိုး၊ ေနာက္မဆုတ္ အေျခအေနမွ လက္ရွိ အခ်ိန္တြင္ အႏုတ္လကၡဏာျပေနသည့္ အေနအထားမ်ိဳးကိုပင္ ေရာက္ရွိေနသည္ဟု ဆိုရမည္အေျခအေနတြင္ ေရာက္ရွိေနလွ်က္ ရွိသည္။

အစိုးရအေနႏွင့္ တႏိုင္ငံလုံး ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္စဲေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္ (NCA) မေရးထိုးရေသးေသာ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ စားပြဲဝိုင္း ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ပိုက်ဲလာၿပီး တိုက္ပြဲမ်ားလည္း ျဖစ္ပြားေနဆဲ ျဖစ္သည္။

ထို႔အျပင္ ေအာက္တိုဘာ ၁၅-၁၆ ရက္ေန႔မ်ားက ေနျပည္ေတာ္တြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ အစိုးရ၊ တပ္မေတာ္၊ အပစ္ရပ္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္း ထိပ္သီးေခါင္းေဆာင္မ်ား အစည္းအေဝး အၿပီးတြင္ အပစ္ရပ္ထားသည့္ အဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ ပုံမွန္ျပဳလုပ္ေနၾက တရားဝင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားပင္ ရပ္ဆိုင္းသြားသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ယခင္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ လက္ထက္ကတည္းက ယေန႔ အခ်ိန္အထိ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္တြင္ ထဲထဲဝင္ဝင္ ပါဝင္ခဲ့သူ တဦးလည္း ျဖစ္၊ NCA လက္မွတ္ ေရးထိုးထားသည့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕တခုလည္း ျဖစ္သည့္ ပအို႔ဝ္ အမ်ိဳးသား လြတ္ေျမာက္ေရး အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ (PNLO) ၏ နာယက ဗိုလ္မႉး ႀကီး ခြန္ဥကၠာကို ဧရာဝတီ အႀကီးတန္း သတင္းေထာက္ ထက္ႏိုင္ေဇာ္ က ေတြ႕ဆုံ ေမးျမန္းထားပါသည္။

 

ေမး ။ ။ က်ေနာ္တို႔ ၾကားသိရတဲ့ အတိုင္းဆိုရင္ ကရင္အမ်ိဳးသား အစည္းအ႐ုံး (KNU) က ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ ဦးေဆာင္အဖြဲ႕ (PPST) ကလည္း အနားယူေတာ့မယ္။ သူအနားယူသြားရင္ PPST မွာ ဘယ္လို ဖြဲ႕စည္းမႈေတြ ျဖစ္မလဲ။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးမႈ လုပ္ငန္းစဥ္ က ဘယ္လို ဆက္ျဖစ္ႏိုင္လဲ။

ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္ၾကားတာက PPST က လက္ရွိ အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္ ဥကၠ႒ မူတူးေဆးဖိုးက သူနားတယ္လို႔ တရားဝင္ မေျပာေသးပါဘူး။ သူတို႔ရဲ႕ မိခင္အဖြဲ႕ အစည္းက အေျပာင္းအလဲ လုပ္ခ်င္တဲ့ အိုင္ဒီယာေတာ့ ရွိတယ္။ သို႔ေသာ္ အတည္ျပဳခ်က္ ပုံစံ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ဒီလို လုပ္ရင္ ေကာင္းမလားဆိုၿပီး လိုက္ေျပာေနတာေတာ့ ၾကားတယ္။ မည္သို႔ပင္ ျဖစ္ေစ တရားဝင္ အထေျမာက္တဲ့ PPST အစည္းအေဝး တခုမွာေတာ့ အတိအလင္း ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုရမွာေပါ့။

အထေျမာက္တဲ့ PPST အစည္းအေဝးကို လက္ရွိ ေခါင္းေဆာင္က ေခၚေပးရမယ္။ က်ေနာ္ကေတာ့ အဖြဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ ကေနနားမယ္။ စသျဖင့္ တရားဝင္ ေျပာရမယ္။ ၿပီးေတာ့မွ က်န္တဲ့အဖြဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ ဘယ္သူလုပ္မလဲ။ က်န္တဲ့ အဖြဲ႕ ဝင္ေတြက ဝိုင္းဝန္း ၿပီးေတာ့ မဲဆႏၵ ေပးရမွာေပါ့။

အဖြဲ႕တခုက ေျပာင္းတာနဲ႔ ႀကိဳက္တဲ့သူကို ေျပာင္းၿပီးေတာ့ ေခါင္းေဆာင္ ဆိုၿပီးေတာ့ သြတ္သြင္းလို႔ေတာ့ မရဘူး။ ဒီလိုမူလည္း မရွိဘူး။ က်ေနာ္လည္း လက္ခံမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါ ေၾကာင့္ အဲဒါေတြ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျဖစ္ေအာင္ေလ။

အခုက တရားဝင္ မေခၚေသးတဲ့ အခါက်ေတာ့ က်ေန္ာတို႔က တရားဝင္ အစည္းအေဝး ေခၚေပးဖို႔ အဖြဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ ကို တိုက္တြန္းပါသည္ ေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီေလာက္ပဲ လုပ္လို႔ ရပါတယ္။

 

ေမး ။ ။ အခု ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္မွာ KNU က ေနာက္ကို ဆုတ္သြားတယ္။ ေနာက္ ရွမ္းျပည္ ျပန္လည္ထူ ေထာင္ေရး ေကာင္စီ (RCSS/ SSA) ဆိုရင္လည္း တိုက္ပြဲေတြ ျဖစ္ေနတုန္းပဲ။ သူကလည္း ေနာက္ကို ဆုတ္သြားတဲ့ အေနအထားမ်ိဳး ရွိေတာ့ ဒီအစိုးရသစ္ လက္ထက္မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္က ထင္သေလာက္ မေ႐ြ႕ဘူးလို႔ ေျပာ လို႔ ရမလား။

ေျဖ ။ ။ အစိုးရရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ကိုယ္စားလွယ္ အဖြဲ႕ ခ်င္းမိုင္သြားတဲ့ ၃ ရက္ ခရီးစဥ္က အေ႐ြ႕တခုပဲ။ သူတို႔ဆီက နားေထာင္လိုက္ေတာ့ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ အေျခအေနေတြ ေတြ႕ရပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ေတာ့ ဒီအဖြဲ႕ ၂ ဖြဲ႕က သူတို႔ ဆုံးျဖတ္တာေတြက တျခမ္းပဲ့ေတြ ျဖစ္ေနတယ္။ ဥပမာ RCSS ဆိုရင္ ပစ္ခတ္ တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္ဆိုင္းေရး ဆိုင္ရာ ပူးတြဲ ေစာင့္ၾကည့္ေရး ေကာ္မတီ (JMC) ကပဲ ယာယီ ပါဝင္ဖို႔။ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမွာေတာ့ ဘာမွမေျပာဘူး။ မူလ အတိုင္းပဲ ဆက္ပါမယ္။ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမွာ တရားဝင္ပြဲမွာ သူမပါေသးဘူး။ အလြတ္မွာ ပါမယ္။ ၿပီးေတာ့ JMC မွာ အျပည့္ အဝ ဆက္ပါမယ္။

တျခမ္းပဲ့ေလးေတြ ျဖစ္ေနေတာ့ ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ႀကီးလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ တျခမ္းပဲ့ေလးေတြ ျဖစ္တဲ့အတြက္ တစုံ လုံးလည္း Withdraw (႐ုပ္သိမ္း) တာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ညႇိႏႈိင္းဖို႔ လိုတဲ့ ပုံစံ ျဖစ္တဲ့အတြက္ PC (ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေကာ္မရွင္) က ေခါင္းေဆာင္ေတြ သြားညႇိႏႈိင္းၿပီးေတာ့ ဘာျဖစ္ခ်င္လဲဆိုတာ အေျဖထြက္လာမွာေပါ့။ အဲဒါကို NCA တစုံလုံး ကေတာ့ ေ႐ြ႕သြားတာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။

 

ေမး ။ ။ အခု ရွမ္းျပည္မွာ RCSS နဲ႔ PNLO တို႔လည္း ထိေတြ႕တဲ့ တိုက္ပြဲတခ်ိဳ႕ ျဖစ္ေနတယ္လို႔ ၾကားသိရတယ္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း တခ်ိဳ႕ေတာင္ မီးေလာင္သြားေသးတယ္။ အဲဒီ အေျခအေနမွာ JMC ရဲ႕ အခန္းက႑က ဘယ္လို ရွိလဲ။ JMC က ၾကားဝင္ေပးလို႔ မရဘူးလား။

ေျဖ ။ ။ JMC ရဲ႕ သေဘာ သဘာဝက NCA အေပၚမွာ အေျခခံတယ္။ NCA ထဲမွာ မိမိတို႔ရဲ႕ အပစ္ရပ္ နယ္ေျမမွာ ရွိတဲ့ ျပည္သူလူထုကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ရမယ္။ သာသနာ အေဆာက္အအုံေတြမွာ တပ္ခ်ျခင္း မရွိေစေရ။ ဝန္ထုပ္ ဝန္ပိုး မျဖစ္ေစရ ဆိုတာ ေတြပါတဲ့ အခါက်ေတာ့ RCSS ရဲ႕ အပစ္ရပ္နယ္ေျမလို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ မိုင္းပန္ ေဒသရဲ႕ ပအို႔ဝ္ေက်း႐ြာ ေတြမွာကေတာ့ အခက္အခဲေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေတြ႕ရတယ္။

မလုံမၿခဳံ ျဖစ္တာတို႔ မိုင္းနင္းတာ တို႔၊ ရိကၡာကို သူတို႔ ႐ြာတတ္ႏိုင္တာထက္ ပိုၿပီးေတာ့ ေတာင္းတာ၊ လူသစ္ စု ေဆာင္းတာေတြ အဲဒီလို အခက္အခဲေတြ ရွိတဲ့အခါက်ေတာ့ လူမ်ိဳး အခ်င္းခ်င္းလည္း ျဖစ္ေနတယ္။

NCA အရလည္း ေစာင့္ေရွာက္ရမယ္ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ပအိုဝ့္ အဖြဲ႕အစည္းကို ေျပာၿပီးေတာ့ နည္းနည္း လာၾကည့္ ေပးပါဦး၊ လာညႇိ ေပးပါဦးဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔က အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ သြားတာပါ။ ေလ့လာေရး သြားတဲ့အခ်ိန္မွာ ဆက္သြယ္မႈ ေကာင္းေကာင္း မရခင္မွာ အျမင္မွားၿပီးေတာ့ ပစ္တာခတ္တာေလး ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ သြားတဲ့ ေလ့လာေရးအဖြဲ႕က စတင္ၿပီးေတာ့ ပစ္တာ မရွိပါဘူး။

႐ြာသားေတြ ဘာတင္ျပခ်င္လဲ။ သြားနားေထာင္တယ္။ အဲဒီကို ေရာက္ေအာင္ သြားတယ္။ သို႔ေသာ္ ေဒသခံ ရွိေနတဲ့ RCSS တပ္က လာဝင္ေရာက္ၿပီးေတာ့ သူတို႔ကို ေမာင္းထုတ္ဖို႔ေပါ့ဗ်ာ။ ျပင္ဆင္ တိုက္ခိုက္တာမ်ိဳး ျဖစ္သြားေတာ့ ခုခံၾကတာေပါ့။ အဲဒါပါပဲ။ တမင္တကာ လုပ္တဲ့ တိုက္ပြဲေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အထင္မွားၿပီးေတာ့ လာတယ္။ ဒီဘက္က ခုခံရ တာေပါ့။ ဆက္ၿပီးေတာ့၂ ဖက္ ျဖစ္ဖို႔လည္း မရွိပါဘူး။

 

ေမး ။ ။ လက္ရွိ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ေတြက ဆက္လာလိုက္တာ ေနာက္ ၂ ဖြဲ႕လည္း ထပ္တိုးေတာ့ ၁၀ ဖြဲ႕ ျဖစ္ သြားၿပီ။ အဲဒီမွာ ထိပ္သီး ေဆြးေႏြးပြဲဆိုတာ ေပၚလာတယ္။ ထိပ္သီး ေဆြးေႏြးပြဲမွာ ေခါင္းေဆာင္ေတြၾကား ညႇိလိုက္ရင္ ေတာ္ေတာ္ေျပလည္ေတာ့မွာပဲလို႔ ထင္ေနခ်ိန္မွာ ဒီေန႔လို ျပႆနာေတြ ႀကဳံလာတယ္။ အဲဒါ ဘာေၾကာင့္လဲလို႔ သုံးသပ္ၾကတဲ့အခါ တခ်ိဳ႕ေတြကလည္း တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ရဲ႕ မိန႔္ခြန္းေၾကာင့္ လို႔ ေထာက္ျပ ၾကတယ္။ NCA ထိုးၿပီးသားေတြကိုေရာ၊ မထိုးရ ေသးတဲ့သူေတြကိုေရာ သူ႔ရဲ႕ မိန႔္ခြန္းက စည္း႐ုံးတဲ့ပုံစံ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ခြဲမထြက္ဖို႔ ေျပာတာေတြလည္း ပါတယ္။ ဒီေနာက္ပိုင္းမွာ ၿငိမ္ခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္က ေနာက္ဆုတ္ သြား တယ္လို႔ ယူဆၾကတာကို ဘယ္လိုျမင္လဲ။

ေျဖ ။ ။ သူ႔ (ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီး မင္းေအာင္လႈိင္) မိန႔္ခြန္း ေသခ်ာဖတ္ရင္ေတာ့ ခင္ဗ်ားတို႔လည္း သိၾကမွာပါ။ ဒီကာကြယ္ ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ရဲ႕ 10+10 မိန႔္ခြန္းဟာ သူ႔ရဲ႕ Position ကို ျပတဲ့ မိန႔္ခြန္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ Position က ဒါပဲေပါ့ေလ။ သူရွင္းရွင္းလင္းလင္း ထုတ္ေျပာ လိုက္တာပဲ။ အဲဒီမွာ ၂ ခ်က္ ေတြ႕တယ္။

တခ်က္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေရး လက္စားေခ်တာေတြ မလုပ္ၾကဖို႔ ဆိုတာ ပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ လက္ရွိ အစိုးရကို ေျပာခ်င္ တာလား မသိဘူး။ ေနာက္တခါ ပြိဳင့္တခုမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဆိုတာ အၿမဲတမ္း ခိုင္ရမယ္။ ၾကာရမယ္။ အစိုးရတရပ္ရဲ႕ သက္တမ္း ကာလအတြင္း ရရွိမယ့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမ်ိဳးလည္း မျဖစ္ေစရဘူးလို႔ ေျပာေတာ့ အဲဒါကလည္း လက္ရွိ အစိုးရကို ၫႊန္းတဲ့ သေဘာေပါ့။ မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ တြန္းလုပ္တဲ့ဟာမ်ိဳးလည္း မႀကိဳက္ဘူးေပါ့ဗ်ာ။

အဲဒီလို တဖက္က ေျပာၿပီးေတာ့ တဖက္ကလည္း အာမခံခ်က္ ျဖစ္တဲ့ ခြဲမထြက္ရကိုလည္းပဲ ျပည္ေထာင္စု သေဘာတူ စာခ်ဳပ္မွာ ထည့္ေပးဖို႔၊ ထည့္ေပးမွသာလွ်င္ ဟိုဘက္က ျပည္နယ္ေတြရဲ႕ အခြင့္အေရးေတြ အျပည့္အဝ ထိန္းညႇိႏိုင္ မယ္ေပါ့။

ေနာက္ဆုံး ၁၀ ဖြဲ႕ထဲမွာ ရွိတဲ့ RCSS ကိုေတာ့ သူ႔ရဲ႕ နာမည္နဲ႔ သမိုင္းေၾကာင္းနဲ႔ သူ႔ရဲ႕ လုပ္ရပ္ကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ရွင္းရွင္း NCA ကို အေရၿခဳံတာတို႔ NCA ကို ခုတုံးလုပ္ၿပီး ျပႆနာ ေပၚတာတို႔ တိုင္းရင္းသား အခ်င္းခ်င္း ျဖစ္တာတို႔ကို ေထာက္လာတယ္။

ေထာက္လိုက္တဲ့အခါမွာလည္း ရွမ္းျပည္ ေျမာက္ပိုင္း၊ အလယ္ပိုင္း၊ ေတာင္ပိုင္း ျပႆနာေတြ ပဋိပကၡေတြမွာလည္း ဒီမဟာမိတ္ အဖြဲ႕ကလည္း ပါေနတာကို။ ပါေနေတာ့ သူက ရဲရဲႀကီး ေထာက္လိုက္တဲ့ အခါက်ေတာ့ သံခင္း တမန္ခင္း အရ ၾကည့္ရင္ေတာ့ ဒီပြဲမွာ မသင့္ေတာ္ဘူးေပါ့။

သို႔ေသာ္လည္းပဲ သူက စစ္သားဆိုတဲ့ သေဘာနဲ႔လားေတာ့ မသိဘူးဗ်ာ။ ေျပာလိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ဆိုလိုတာက ေတာ့ ဒီပြဲနဲ႔ ဒီပြဲရဲ႕ ရလဒ္ကို ဟန႔္တားသလိုမ်ိဳးေတာ့ ျဖစ္သြားတယ္။ သူ႔အေျပာအဆို အရ ဟန႔္တားတဲ့ သေဘာမ်ိဳး ျဖစ္သြားတယ္။ အဲဒီသေဘာမ်ိဳး ျဖစ္ေတာ့ ဒါကိုလည္း လာတက္တဲ့သူေတြက သေဘာေပါက္ၾကပါတယ္။ ဒီတိုင္းျဖစ္ ရင္ ပါးကိုက္နားကိုက္နဲ႔ တည့္တည့္ ေျပာရင္ တို႔ကလည္း JMC ကေနၿပီးေတာ့ မတက္ဘူး။ နားမယ္။ ဒါကေတာ့ Response (တုန႔္ျပန္ခ်က္) ေပါ့။

ဖိႏွိပ္မႈတိုင္းမွာ သက္ေရာက္မႈတိုင္းမွာ တုံ႔ျပန္မႈ ရွိတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာမ်ိဳးနဲ႔ KNU က်ေတာ့လည္း နဂိုကတည္းက ဒီပြဲကို မလာဖို႔ ဒီ ပြဲရက္ခ်ိန္းကို ေ႐ြ႕ဖို႔ ေျပာခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ PPST က သူတို႔ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို ေက်ာ္ၿပီးေတာ့ အဲဒီ အစည္းအေဝး ဆုံးျဖတ္ခ်က္နဲ႔ လာၾကတာ။

အဲဒီလို ျဖစ္တဲ့ အခါက်ေတာ့ PPST လည္း မလိုေတာ့ဘူး။ KNU လည္း မလိုေတာ့ဘူး။ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြကို မလိုက္ နာတဲ့ အတြက္ PPST ကို Mandate ေလွ်ာ့တဲ့ ပုံစံမ်ိဳး တဖက္က စဥ္းစားတာနဲ႔ ဒီလို PPST နဲ႔ ဆုံးျဖတ္တာနဲ႔ သြားေနရင္ KNU ဗဟိုရဲ႕ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ ေတြဟာ အေကာင္အထည္ ျဖစ္မလာဘူး။ မခိုင္ဘူးေပါ့။

အဲဒါေၾကာင့္ သူတို႔က ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲေတြမွာ ဆက္ပါဖို႔ ယာယီ ရပ္ဆိုင္းတယ္ဆိုတာ သူ႔ရဲ႕ KNU ဗဟိုေကာ္မတီ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ ဆိုတဲ့ဟာကို ေလးစား လိုက္နာၾကဖို႔ လိုအပ္တယ္ ဆိုတာမ်ိဳးကို သြယ္ဝိုက္တဲ့နည္းနဲ႔ ျပတာလည္း ျဖစ္ ႏိုင္တာပဲ။ ဒါက သူ႔ရဲ႕အေျခ အေနကို ျပင္ဆင္ ဖန္တီးၿပီးေတာ့ ထြက္လာတဲ့ဟာ။

ဒါေၾကာင့္ဒါက NCA အေနနဲ႔ ေသာ္လည္း ေကာင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး Process တခုလုံး အေနနဲ႔ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဒီေလာက္ႀကီး အက်ိဳးစီးပြား ထိခိုက္ ပ်က္ျပားမယ့္ ဟာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ေနာက္ျပန္ဆုတ္တာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ယာယီ ဆိုတဲ့ ဟာေလးေတြ ေပၚလာတာက ဒီေကာင္တာ ျပန္လုပ္ၾကည့္တဲ့ သေဘာေလးေပါ့ဗ်ာ။

အဲဒါေၾကာင့္ ဒု ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး (ၿငိမ္း) ခင္ေဇာ္ဦး ဦးေဆာင္တဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ အဖြဲ႕ ခ်င္းမိုင္ သြားလိုက္ေတာ့ ဒီဟာကို ျပန္ေျဖၿပီးေတာ့ တစတစ ျပန္ေကာင္းသြားႏိုင္တာေပါ့ေနာ္။ ဘာမွလည္း ႀကီးႀကီး က်ယ္က်ယ္ႀကီးလည္း ျဖစ္မွာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။

ေမး ။ ။ အန္ကယ္က ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္မွာ အရင္ အစိုးရ လက္ထက္ကလည္း ပါတယ္။ အခုလည္း ေတာက္ ေလွ်ာက္ပါ ခဲ့တယ္ဆိုေတာ့ ေဆြးေႏြးပြဲေတြမွာ အန္ကယ္တို႔ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕ေတြ ရွိတယ္။ ဒီဘက္မွာ အစိုးရ၊ လႊတ္ေတာ္၊ တပ္မေတာ္ ရွိတယ္ေပါ့။ ဒီမွာ ေဆြးေႏြးၾကေတာ့ သေဘာထား အျမင္ေတြက ဘယ္လို ရွိလဲ။ ဥပမာ တပ္မေတာ္က သပ္သပ္ ျဖစ္ေနတာမ်ိဳး ရွိလား။ ဘယ္လိုဟာမ်ိဳးေတြမွာ ညႇိရခက္လဲ။

ေျဖ ။ ။ အစိုးရသစ္နဲ႔ အစိုးရေဟာင္းမွာ နည္းနည္းေတာ့ ကြာသြားတယ္။ ဟိုဘက္တုန္းကေတာ့ ယူနီးေဖာင္းလဲၿပီး တိုက္ပုံဝတ္ ေနတဲ့ အစိုးရျဖစ္ေနေတာ့ အရင္တုန္းက ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး သိန္းစိန္က သမၼတႀကီး ျဖစ္လာတဲ့အခါ Team စုဖြဲ႕မႈက ခိုင္တာေပါ့။ ခိုင္တဲ့အခါက်ေတာ့ စီနီယာ၊ ဂ်ဴနီယာ ရွိတယ္။ အထက္ေအာက္ စီးဆင္းမႈ ရွိတယ္။ အမိန႔္နာခံမႈ ဘာညာ အသက္ဝင္ေနေသးတယ္ ေပါ့ဗ်ာ။ Team တခုတည္း ျဖစ္တာေပါ့။

ဥပမာ အစိုးရဘက္က ၁၀ ေယာက္ အစည္းအေဝးလာပါ ဆိုရင္ အစိုးရ၊ လႊတ္ေတာ္၊ တပ္မေတာ္ တေပါင္းတည္း လာၿပီးေတာ့ ေဆြးေႏြးတာေပါ့။ ဦးသိန္းစိန္ ေခတ္တုန္းက ပထမဆုံး အႀကိမ္ ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ညီလာခံေခၚတယ္။ ဇန္နဝါရီလ ၁၂ ရက္၊ ၂၀၁၆ မွာ။ အဲဒီမွာ အစိုးရ အဖြဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္ ၁၅၀ သတ္မွတ္လိုက္တယ္။ တပ္မေတာ္ ၅၀၊ လႊတ္ေတာ္ ၅၀၊ အစိုးရ ၅၀ အဲဒီမွာ ၁၅၀ ျဖစ္သြားေရာ။

အခု အစိုးရသစ္ လက္ထက္မွာ မူေဘာင္ ျပန္ညႇိတဲ့အခါက်ေတာ့ သူတို႔ လက္မခံေတာ့ဘူး။ သူက ေျပာတာက EAOs (တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕မ်ား) က ၁၅၀ ဆိုရင္ သူ႔ကို ၁၅၀ သပ္သပ္ေပးရမယ္။ လႊတ္ေတာ္နဲ႔ အစိုးရက ၁၅၀ ဆိုေတာ့ သူက အဲဒီလို ခြဲထုတ္လိုက္တာ။ ခြဲထုတ္လိုက္တဲ့အတြက္ ၂၁ ရာစု ပင္လုံပြဲမွာ စာရင္းကိုပဲ ၾကည့္လိုက္။ လႊတ္ေတာ္ ၁၅၀၊ EAOs ၁၅၀၊ တပ္မေတာ္က ေခါင္းစဥ္ ၁ ခုနဲ႔ ၁၅၀။ အဲဒီလို လုပ္လိုက္ကတည္းက ရိပ္မိေရာေပါ့။

သူ႔ရဲ႕ Position နဲ႔ ရပ္တည္ခ်က္ကို သပ္သပ္ထုတ္လိုက္တယ္။ 10 + 10 ပဲ ေတြ႕ေတြ႕ ဘာပဲေတြ႕ေတြ႕ ဘယ္သူ႔ကိုမွ တိုင္ပင္မွာ မဟုတ္ဘဲ သူ႔ Position ကိုပဲ ခ်မွာ။ ခ်လိုက္မယ့္ ဟာကိုလည္း အစိုးရကို ႀကိဳေပးထား၊ ႀကိဳညႇိထားမွာ လည္း မဟုတ္ဘူး။ အစိုးရကလည္း သူ႔ခ်လိုက္တဲ့ ဟာေပၚမွာ အံ့အား သင့္ခ်င္လည္း သင့္မွာပဲ။ အဲဒီလို သေဘာေတာ့ ရွိမွာပဲ။

ေမး ။ ။ အခု အစိုးရသစ္ လက္ထက္မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္က ဒီလို အေၾကာင္းရင္းေတြေၾကာင့္ ေႏွးတယ္လို႔ ေရာ ေျပာလို႔ ရႏိုင္လား။

ေျဖ ။ ။ အဲဒါလည္း ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ NLD အစိုးရမွာက သူရင္ဆိုင္ ေျဖရွင္းရမယ့္ ျပႆနာေပါင္း ေသာင္း ေျခာက္ေထာင္ ျဖစ္ေနတယ္။ ပညာေရး၊ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး ျပႆနာ အမ်ားႀကီး ျဖစ္ေနတဲ့ အခါက်ေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရး ျပႆနာကလည္း အဲဒီထဲမွာ တခုပါတဲ့ အခါက်ေတာ့ ေဇာက္ခ်ၿပီးေတာ့ မလုပ္ႏိုင္ဘူး။

အဲဒီလို မလုပ္ႏိုင္တဲ့ အျပင္ မုဆိုးမသြားရာ မိုးလိုက္လို႔ ႐ြာဆိုတဲ့ ဗမာ စကားပုံလို ရခိုင္အေရးအခင္းႀကီးကလည္း ေပၚလာတယ္။ ကမာၻ႔ အေရး အခင္းလိုလို ႏိုင္ငံတကာ အေရးအခင္း လိုလို ျဖစ္ၿပီးေတာ့ ပြက္ေလာ႐ိုက္လာတဲ့ အခါ က်ေတာ့ အေရးအခင္း အားလုံးကို ကိုင္တြယ္ေနရတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂၢိဳလ္ ခမ်ာ လက္မလည္ေတာ့ဘူး ျဖစ္ေနတယ္။

အဲဒီအခါက်ေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုလည္း သိပ္အားမစိုက္ႏိုင္။ အေရးေတြက မ်ားတဲ့ အခါက်ေတာ့ နည္းနည္းေလး ေပ်ာ့သြားတာလည္း ပါတယ္။ ေနာက္တခုကေတာ့ လုပ္အား။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ လုပ္အား စိုက္ထုတ္တဲ့ အစုအဖြဲ႕ေတြ၊ ပုဂၢိဳလ္ေတြက သမၼတႀကီး ဦးသိန္းစိန္ လက္ထက္ကေလာက္ အားမစိုက္ႏိုင္ဘူး။

အခ်ိန္ပိုင္း သမားေတြ မ်ားတယ္။ 24 Hours ၿငိမ္းခ်မ္းေရးပဲ။ အိပ္လည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ စားလည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဒါကိုပဲ ႀကိဳးပမ္းေနတဲ့ အစိုးရဘက္က ေခါင္းေဆာင္က ေလာေလာဆယ္ သိပ္မရွိဘူး။ တခါတေလ ကြင္းဆက္ျပတ္တဲ့ အခါ က်ေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တခုတည္းကိုပဲ ဦးစားေပးၿပီးေတာ့ ဒါအစိုးရဘက္၊ ဒါ EAOs ဘက္၊ ဒါ တပ္မေတာ္ဘက္ ဆိုတာမ်ိဳး မထားေတာ့ဘဲနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ဖို႔ကိုပဲ ႀကိဳးစားရမယ္။

ႀကိဳးစားတဲ့ အခ်ိန္မွာလည္း Pro Government၊ Pro Army ထင္ၾကတယ္။ မဟုတ္ဘူး Peace တခုတည္းပဲ။ အဲဒီ အတြက္ကို ဦးတည္ႏိုင္ဖို႔ အတြက္ ၾကားဝင္ ႀကိဳးပမ္းရတာေတြ ရွိလာတယ္။ အဲဒါပါပဲ။

က်ေနာ္တို႔ ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္မႈ ႀကိဳးပမ္းမႈကလည္း အစိုးရ အတြက္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တပ္မေတာ္ အတြက္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ က်ေနာ္တို႔ EAOs ဘက္ကေသာ္လည္းေကာင္း လုပ္သာကိုင္သာေအာင္ နည္းလမ္း ရွာေပးရမွာ ေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ဘက္က ရွိသလို ဦးေအာင္မင္းတို႔ လက္ထက္ကတည္းက ပါေနတဲ့ ဦးလွေမာင္ေ႐ႊတို႔ကလည္း အဲဒီလိုပဲ ေထာင့္စုံေအာင္ ဝင္ၿပီးေတာ့ လုပ္ေပးေနတာေပါ့။ ဒါကေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုပဲ ပံ့ပိုးေပးေနၾကတာပဲ။

ေမး ။ ။ အစိုးရ၊ တပ္မေတာ္တို႔ဘက္မွာလည္း မညီၫြတ္မႈေတြ ရွိသလို တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕ေတြ ဘက္မွာေရာ ဖက္ဒရယ္ အေရး၊ တိုင္းရင္းသား တန္းတူေရး ကိစၥေတြမွာ အျမင္ေတြတူလား။ အန္ကယ္တို႔ ဘက္မွာေရာ ဘုံရပ္တည္ခ်က္ သေဘာထားမ်ိဳးေတြ ရၿပီလား။

ေျဖ ။ ။ မတူဘူး။ ဖက္ဒရယ္စနစ္မွာ ဖက္ဒရယ္ တိုင္းျပည္တိုင္းက အခ်ိန္တန္ရင္ ျပည္နယ္ အသစ္ေတြကို ေဖာ္ထုတ္ ေပးရမယ္။ အေမရိကန္ ဖက္ဒရယ္ဆိုရင္ ၁၃ ျပည္နယ္နဲ႔ စလိုက္တာ အခု ျပည္နယ္ ၅၀ ျဖစ္လာၿပီ။ ျပည္နယ္ႀကီးေတြ က ခြဲထြက္လို႔ ျပည္နယ္သစ္ ေပၚတာ ရွိသလို တျခား နယ္ေျမေတြက လာပူးေပါင္းလို႔ ေပၚတာလည္း ရွိတယ္။ အိႏၵိယ လည္း ဒီလိုပါပဲ။

ျပည္နယ္သစ္ေတြ ေပၚေနတယ္ဆိုတာက တျခား လူလာလို႔ ေပၚတာထက္ကို မိမိျပည္နယ္ အတြင္းမွာပဲ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ညီ လာလို႔ ရွိရင္ ေတာင္ပိုင္းနဲ႔ ေျမာက္ပိုင္းျပည္နယ္ ဆိုၿပီး ၂ ျပည္နယ္ ျဖစ္သြားတာေတြ ရွိတယ္။ ဒါကေတာ့ ဖက္ဒရယ္ရဲ႕ အေျခခံ မူထဲမွာပါတယ္။

က်ေနာ္တို႔အခု လက္မွတ္ထိုးထားတဲ့ ၁၀ ဖြဲ႕ ထဲမွာေတာင္မွ ဖက္ဒရယ္တိုင္းျပည္မွာ အခ်ိန္တန္ရင္ သတ္မွတ္ခ်က္ ေတြနဲ႔ အညီ ဥပေဒနဲ႔ အညီ ေပၚခြင့္ရွိတယ္ ဆိုတာေတာင္မွ တခ်ိဳ႕ အဖြဲ႕ေတြက လက္မခံဘူး။ လက္မခံဘူးဆိုေတာ့ ဖက္ဒရယ္ကို နားလည္တာက သူနားလည္သလို သူယူတယ္။ ကိုယ္နားလည္သလို ကိုယ္ယူတယ္ဆိုတာ ျဖစ္ေန တယ္။ စံခ်ိန္စံၫႊန္းကိုက္တဲ့ ဖက္ဒရယ္ကို ဘယ္ေလာက္ႀကိဳက္လဲ ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔ မသိဘူး။

အကယ္၍ အစိုးရတို႔ တပ္မေတာ္တို႔ကေတာင္မွ ျပည္နယ္ အသစ္ေတြ ေပၚတာလည္း ဖက္ဒရယ္မူပဲလို႔ ေျပာလို႔ရ တယ္။ တိုင္းရင္းသားထဲကပဲ ျပည္နယ္သစ္ေပၚတဲ့ ဖက္ဒရယ္ကို မႀကိဳက္ဘူးလို႔ ေျပာႏိုင္တယ္။ အဲဒီလို ညႇိရတာ ကလည္း အလုပ္တခု ျဖစ္ေနတယ္။

ေမး ။ ။ ေနာက္ “ဝ” ဦးေဆာင္တဲ့ ႏိုင္ငံေရး အဖြဲ႕ေတြကလည္း ဖက္ဒရယ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သီးျခား သေဘာထားေတြ ရွိၾကတယ္။ သူတို႔ေတြရဲ႕ အျမင္ေတြနဲ႔ ဒီဘက္က အပစ္ရပ္ၿပီးသား အဖြဲ႕ေတြရဲ႕ အျမင္ေတြနဲ႔ေရာ ဘယ္လို ကြာျခားမႈ ေတြ ရွိလဲ။ စိတ္ကူး ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ေတြက ကိုက္ညီမႈ ရွိလား။

ေျဖ ။ ။ ဒီေလာက္ေတာ့ မကိုက္ဘူး။ အခုလက္ရွိ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေပါ့ေနာ္။ RCSS မူတခု ဆိုရင္ ဗမာ ျပည္တြင္ ဖက္ဒရယ္ တိုင္းျပည္ ျဖစ္လာလို႔ ရွိရင္ အျခားေသာ ေနရာမ်ား၌ နယ္ေျမသစ္မ်ား ေပၚလာတာကို လက္ခံ တယ္တဲ့။ စစ္ကိုင္းတိုင္း ေဒသႀကီးမွာ ေပၚခ်င္ေပၚ။ ျမစ္ဝကြၽန္းေပၚမွာ ေပၚခ်င္ေပၚ။ သို႔ေသာ္ ရွမ္းျပည္နယ္ အတြင္းတြင္ ျပည္နယ္သစ္ ေပၚထြန္းျခင္းကို လက္မခံဆိုၿပီး ေျပာတယ္။ အဲဒီေပၚလစီနဲ႔ ဆိုရင္ “ဝ” က လိုခ်င္တဲ့ဟာက မေပၚႏိုင္ ဘူး။

ဒါေၾကာင့္ “ဝ” ရဲ႕ အေပါင္းအပါေပါ့။ ကခ်င္ရွိမယ္။ ပေလာင္ရွိမယ္။ ပေလာင္ကလည္း သူ႔နာမည္မွာက ျပည္နယ္ အဆင့္ ေတာင္းထားတယ္။ ပေလာင္ျပည္နယ္ လြတ္ေျမာက္ေရး ဆိုၿပီးေတာ့၊ အဲဒီလိုဆိုရင္ “ဝ” တို႔ ပေလာင္တို႔ရဲ႕ စဥ္းစားခ်က္က သူတို႔ရဲ႕ အမ်ိဳးသား ျပည္နယ္ ေလးေတြကို ေဖာ္ထုတ္ဖို႔ပဲ။ “ဝ” ကေတာ့ နည္းနည္း ျမင့္တယ္။ ေဖာ္ၿပီးသား ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ တရားမဝင္ဘူး။ သူက ေဖာ္ၿပီးသားကို တရားဝင္ခ်င္တဲ့ အခါက်ေတာ့ တရားဝင္မႈပဲ လိုခ်င္တယ္။ သူ႔လက္ထဲမွာ ရွိတယ္လို႔ ထင္တယ္။

ပေလာင္ကေတာ့ ဘာမွ မရွိေသးဘူး။ သို႔ေသာ္ ဘာမွ မရွိတာကို ရွိရမယ္လု႔ိ မေျပာဘူး။ ေဖာ္ထုတ္ခြင့္ဆိုတဲ့ ျပဌာန္း ခ်က္ေပါ့။ အဲဒီ ျပဌာန္းခ်က္ေလး ရွိရင္ ဖက္ဒရယ္ လုပ္လို႔ရတယ္။ အခု မေပၚဦးေတာ့။ ေနာက္ ၁၀ ႏွစ္၊ ေနာက္ ႏွစ္ ၂၀ မွာ ေပၚဦးေတာ့ ဘာျဖစ္လဲ။ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒက ျပဌာန္းထားတယ္ ဆိုရင္ စည္းကမ္းနဲ႔လည္း ကိုက္တယ္ ဆိုရင္ ေဖာ္ထုတ္ခြင့္ ရွိရမယ္။

အဲဒီဟာေတြ မတူၾကတဲ့အခါ NCA ထဲမွာ ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္တာေတြပါ လာထိခိုက္တာ ရွိတတ္တယ္။ ဒါကေတာ့ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာတာေပါ့ဗ်ာ။

ေမး ။ ။ ေနာက္တခ်က္က အခု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမွာ တ႐ုတ္ရဲ႕ ပါဝင္ ပတ္သက္မႈက ပိုမ်ားလာတယ္ေပါ့။ အခုဆိုရင္ ေျမာက္ပိုင္း အဖြဲ႕ေတြကို ေလယာဥ္နဲ႔ လိုက္ပို႔ေပးတာမ်ိဳး၊ သူတို႔ဆီမွာ ေခၚၿပီးေတာ့ ညႇိခိုင္းတာမ်ိဳးေတြပါ ရွိလာတယ္။ တ႐ုတ္ရဲ႕ အခန္းက႑က ဘယ္လို ရွိလဲ။

ေျဖ ။ ။ တ႐ုတ္ကို က်ေနာ္တို႔ သြားလာ ဆက္ဆံတာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားၿပီ။ တ႐ုတ္ရဲ႕ ျမန္မာ ဆိုင္ရာ ေပၚလစီမွာ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးဆိုတာ မပါဘူး။ သူတို႔က ၃ ခု ေျပာတယ္။ ၁ က အိမ္နီးနားခ်င္းေကာင္း ျဖစ္ေရး။ ၂ က Stability ဆိုတဲ့ စကားလုံး ကို သုံးတယ္။ တည္ၿငိမ္မႈ ရွိေရးေပါ့။ တည္ၿငိမ္မႈ ဆိုတာ ဘယ္နည္းနဲ႔ ရွိရွိ၊ အာဏာရွင္ တေယာက္က ကိုင္လည္း ၿငိမ္ေနဖို႔ပဲလိုတယ္။

ေနာက္ဆုံးတခုက Economic Development ၊ အဲဒီလိုဆိုရင္ အခု လမ္းေၾကာင္းတခု ရပ္ဝန္း တခု က Economic Development ကို သြားေနတာ။ အဲဒီကို သြားရင္ တည္ၿငိမ္မႈ လိုတယ္။ တည္ၿငိမ္မႈနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔က လိုေသးတယ္။ တည္ၿငိမ္မႈက အင္အားသုံးရင္လည္း တည္ၿငိမ္တယ္လို႔ ယူဆရတာေပါ့။ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း အေပၚယံ ညႇိၿပီးေတာ့ သိပ္ေက်ေက် လည္လည္ မျဖစ္ရင္ေတာ့ တည္ၿငိမ္တာ ျပန္ေပါက္မွာပဲ။

ေျမာက္ပိုင္းအဖြဲ႕ေတြ ႏိုင္ငံေရးအရ ဘာေတာင္းတယ္၊ ညာေတာင္းတယ္ဆိုတာလည္း သူတို႔ သိပ္နားမလည္ဘူး။ တည္ၿငိမ္မႈ ရွိေအာင္လုပ္ပဲ ေျပာတယ္။ မူဆယ္လမ္းမွာ တိုက္ပြဲ မျဖစ္ေစနဲ႔။ ကုန္သြယ္ေရး မထိခိုက္ေစနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး မယိုစီးေစနဲ႔။ ဒါပဲ။

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးက ကိုယ့္အခ်င္းခ်င္း ကိုယ့္ဟာကိုယ္လုပ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းတာ မၿငိမ္းခ်မ္းတာ ခင္ဗ်ားတို႔ ကိစၥ။ က်ဳပ္တို႔ဆီမွာ တည္ၿငိမ္ဖို႔ လိုတယ္။ ဘာပဲေျပာေျပာ တည္ၿငိမ္မႈ ရဖို႔အတြက္ သူက Pressure (ဖိအားေပး) လုပ္တဲ့အခါက်ေတာ့ ဟို အဖြဲ႕ေတြက လည္း သူ႔ရဲ႕ ပံ့ပိုးမႈ ေအာက္မွာ သူ႔ရဲ႕ တိုက္တြန္းမႈ ေအာက္မွာ သူတို႔ရဲ႕ လိုခ်င္တဲ့ ႏိုင္ငံေရး ကိစၥေတြ ေတာင္းဖို႔ အခြင့္ အလမ္းေတြ ေပၚလာတယ္။

ေစာေစာက ၃ ဖြဲ႕ ဆိုရင္ AA ရယ္၊ ကိုးကန႔္ရယ္ ပေလာင္ရယ္ ဆိုရင္ တပ္မေတာ္က အသိအမွတ္ မျပဳဘူး။ စကား လည္း မေျပာဘူး။ အစိုးရကေတာ့ ရတယ္။ ဘယ္အဖြဲ႕ လာလာ ေျပာမယ္။ အသိအမွတ္ မျပဳခ်င္တဲ့ တပ္မေတာ္ကလည္း မလြဲမေရွာင္သာ အသိအမွတ္ ျပဳေပးလိုက္ရတယ္။ လာေတြ႕ခ်င္လည္း ေတြ႕ဆိုၿပီးေတာ့။ ဘာေၾကာင့္လဲဆို ေတာ့ တ႐ုတ္က တည္ၿငိမ္မႈကို လိုခ်င္တယ္။ ႏိုင္ငံတကာမွာ က်ဳပ္တို႔က ႏိုင္ငံေရးအရ ကာဗာေပးမယ္။ နယ္စပ္မွာ တည္ၿငိမ္ေအာင္ လုပ္ဆိုေတာ့ ဒီအေပးအယူမွာ ဘာမွ မတတ္ႏိုင္ဘူး။ အသိအမွတ္ ျပဳရတယ္။

အဲဒီေျမာက္ပိုင္း အဖြဲ႕ေတြ နီးလာေလ၊ နီးလာေလ ေျပာလို႔ဆိုလို႔ေကာင္းလာေလ ကပ္လာေလ ဒီေတာင္ပိုင္းမွာ ဘယ္သူ႔ကို Target (ပစ္မွတ္) ထားရမလဲဆိုတာ ျပန္ရွာလာေတာ့ ကံမေကာင္းစြာနဲ႔ RCSS က Target ျပန္ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ အဲဒီအလွည့္ အေျပာင္းေလးက ဗမာျပည္ရဲ႕ ထုံးစံပါပဲ။ ဒါက တြက္လို႔ရေတာ့ တႏိုင္ငံလုံး သေဘာေဆာင္တဲ့ ေျမာက္ ပိုင္းေရာ၊ ေတာင္ပိုင္းေရာ ၿငိမ္ဖို႔ ဆိုရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔က ေတာ္ေတာ္ေလးကို ခ်ိန္ဆရမွာေပါ့။

အခုဆိုရင္ ကရင္နီ အမ်ိဳးသား တိုးတက္ေရး ပါတီ (KNPP) ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ ေျပာလာၿပီ။ နီးစပ္လာၿပီ။ KIO ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ ေျပာလာၿပီ။ နီးစပ္တဲ့ သေဘာ ရွိလာၿပီ။ မိုင္းလားနဲ႔ SSPP ကေတာ့ နဂိုကတည္းက ထိုးဖို႔ လုပ္ၿပီးသား။ သို႔ေသာ္ “ဝ” ရဲ႕ မီးစိမ္းေလးကို လိုခ်င္တယ္။ ဒါေလးကို ထိန္းညႇိၿပီးေတာ့ တစုံတရာေပါ့ေလ။ Balance လုပ္ေနၾကတယ္။

ေမး ။ ။ ေနာက္ဆုံး ေမးခြန္းပါ။ ဒီျပည္တြင္းစစ္ႀကီးကလည္း ႏွစ္ေပါင္း ၇၀ နီးပါး ရွိလာၿပီ။ ျပည္သူေတြကလည္း ၿငိမ္း ခ်မ္းေရးကို လိုခ်င္လာၿပီ။ ေအာက္ေျခမွာ မိုင္းနင္းတာေတြ ေသနတ္ မွန္တာေတြက အခုခ်ိန္အထိ ျဖစ္ေနတုန္းပဲ။ အဲဒီ ေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္က ၾကာဦးမလား။ ျပည္သူကို ဘာေျပာခ်င္တာ ရွိလဲ။

ေျဖ ။ ။ ျပည္သူအား၊ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ အားကလည္း ျပည္တြင္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမွာ အဓိကက်တယ္။ ၆၂ မွာ အာဏာ သိမ္းတဲ့ ဗိုလ္ေနဝင္းရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္မႈက ၈၈ မွာ ျပည္သူ႔အားနဲ႔ပဲ သြားတာပဲ။ People Power ေပါ့။ မားကိုစ့္က ဖိလစ္ပိုင္မွာ People Power နဲ႔ပဲ သြားတာပဲ။

က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္မွာလည္း တကယ္တမ္း ျပည္သူေတြ ကိုယ္တိုင္ မိမိတို႔ရဲ႕ လိုလားခ်က္၊ မိမိတို႔ရဲ႕ ထိခိုက္နစ္နာမႈ ကို ကိုယ္တိုင္ ႐ုန္းကန္ၿပီးေတာ့ အမွားအမွန္ကို ျပည္သူက ေ႐ြးခ်ယ္တတ္ပါတယ္။ ျပည္သူေတြရဲ႕ ျပည္သူ႔အင္အား အစုအဖြဲ႕ေတြနဲ႔ ျပည္သူေတြရဲ႕ Peace Education ေပါ့ဗ်ာ။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္မွာ သူတို႔က ဓားစာခံ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ပိုင္းျဖတ္တဲ့သူေတြ ျဖစ္ေအာင္ ထုတ္ႏုတ္ႏိုင္ရင္ေတာ့ မေၾကာက္ေတာ့ဘူးေပါ့ဗ်ာ။

အခုက သူ႔ေဒသ သူေၾကာက္၊ ငါ့ေဒသ ငါေၾကာက္ အားလုံးက တနယ္တပိုင္စား ေအာက္မွာ ေနရတာကိုး။ ယုံတလုံး ဓားတစင္းေတြ ျဖစ္ေနေတာ့ ေတာတေတာ ဘုရင္ တဆူလို႔ ျဖစ္ေနေတာ့ အဲဒီေအာက္မွာ ေနတဲ့သူေတြက အေၾကာက္ တရား ျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒီေတာ့ အစိုးရမွာ တာဝန္ရွိတာက Community Peace Development ျဖစ္ေအာင္ အားမနား တမ္း ေအာက္ေျခ အထိ ၿငိမ္းခ်မ္းဖို႔ လိုအပ္ေနတာကို ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ ထၿပီးေတာ့ အခြင့္အလမ္းမ်ိဳးေတြ အသိပညာ မ်ိဳးေတြ ဖန္တီးေပးဖို႔ မေၾကာက္ၾကဖို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ဖန္တီးၾကဖို႔ ဒါပဲ က်ေနာ္က တိုက္တြန္းခ်င္တယ္။

 

Credit - The Irrawaddy

Share:

Tags: ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုပဲ,ႀကိဳးပမ္းေနတဲ့,အစိုးရဘက္ေခါင္းေဆာင္,သိပ္မရွိဘူး။

Author : Administrator
Comments
Leave a Comment