• +95 (0)9 425 705 270
  • info@cdes.org.mm

“တစ္ေက်ာ့ျပန္ ေျခာက္လွန္႔လာေသာ ဖက္ဒရယ္တေစၦ”

ေနျပည္ေတာ္ရွိ ျမန္မာအျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ကြန္ဗင္းရွင္းဗဟိုဌာန ခန္းမႀကီး၏ စင္ျမင့္ထက္သို႔ ပန္းေရာင္ ရင္ဖုံးအကႌ်ေဖ်ာ့ေဖ်ာ့၀တ္ဆင္ထားသည့္ အသက္ (၇၀) ေက်ာ္အရြယ္အမ်ိဳးသမီးႀကီးတစ္ဦး တည္ၿငိမ္စြာ တက္လွမ္းလာသည္။သူသည္ ဆံပင္ကို ေသသပ္စြာၿဖီးထားၿပီး ေခါင္းစည္းအနီေရာင္ကို စည္းထားကာ စံပယ္ပန္းမ်ားကိုလည္း ပန္ဆင္ထားေလသည္။ သူသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူထုေခါင္း ေဆာင္လည္းျဖစ္သကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္လည္းျဖစ္သူ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ပင္ ျဖစ္သည္။

သူသည္ ခန္႔ညားထည္၀ါလွသည့္ ခန္းမႀကီး၏ စင္ျမင့္ထက္တြင္ ေနရာယူၿပီးေနာက္ ခန္းမ တြင္းရွိ ကုလသမဂၢ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာမွ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ တိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ မီဒီယာမ်ားအပါအ၀င္ အျခားေလ့လာသူမ်ားႏွင့္ အခမ္းအနား တက္ေရာက္လာ သူ ဧည့္ပရိတ္သတ္မ်ားအား မိန္႔ခြန္းေျပာၾကားပါေတာ့သည္။ ထိုအခမ္းအနားႀကီးသည္ ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံ ၂၁ ရာစု ပင္လံုပင္ျဖစ္သည္။

ထိုညီလာခံႀကီးသည္ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္အၾကာ လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ခဲ့ၾကသည့္ တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ စစ္ပြဲမ်ားရပ္တန္႔ေရး၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရရွိေရး၊ တိုင္းရင္းသားမ်ားအားလံုး တန္းတူ အခြင့္အေရး ရရွိေစေရးႏွင့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ ေပၚထြန္းလာေစေရးစသည္တို႔အတြက္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ား ေရာင္ျခည္သန္းလာမည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ညီလာခံႀကီးလည္း ျဖစ္သည္။ ထိုညီလာခံႀကီးတြင္ တိုင္းရင္းသားမ်ား ေမွ်ာ္လင့္ေနသည့္ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ ေပၚထြန္းလာၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရး မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ပံုကို ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က “ျပည္ေထာင္စုႀကီး တစ္ခုလုံးရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ စိတ္ကူးအိပ္မက္ေတြကို ျဖည့္ဆည္းႏိုင္မလား ဆိုတာကေတာ့ ဒီကေန႔ ညီလာခံခန္းမႀကီးထဲမွာ ေရာက္ရွိေနၾကတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြ အားလုံးအေပၚမွာ မူတည္ပါတယ္”ဟု ေျပာဆိုသြားသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁၂ ရက္တြင္ ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ေသာ ပင္လံုစာခ်ဳပ္အရ ျပည္ေထာင္စုဆိုသည့္ အဓိပၸာယ္ေပၚလာခဲ့သည္။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ဆိုသည္မွာ ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီတို႔က တသီးတျခား ခြဲျခားသိမ္းပိုက္ခဲ့ၿပီး ျခားနားသည့္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒမ်ားျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ ခ်င္း၊ ကခ်င္ႏွင့္ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဦးေဆာင္ေသာ ဗမာအစိုးရႏွင့္ ပူးေပါင္း၍ လႊတ္လပ္ေရးကို ရယူကာ ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံေတာ္သစ္တစ္ခု ထူေထာင္သည့္ စာခ်ဳပ္ပင္ျဖစ္သည္။ ထိုပင္လံု စာခ်ဳပ္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ယခု ၂၁ ပင္လံုညီလာခံႀကီး ေပၚေပါက္လာျခင္းျဖစ္သည္ဟု တိုင္းရင္းသားမ်ားက ယံုၾကည္ေနၾကသည္။ တိုင္းရင္းသား မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားက ယခုညီလာခံႀကီးမွတစ္ဆင့္ ၎တို႔ လိုလားလွ်က္ရွိေသာ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ ေပၚထြန္းလာမည္ဟု ယံုၾကည္ေနၾကသည္။

တိုင္းရင္းသားတို႔၏ ယံုၾကည္ခ်က္ကို ေပၚလြင္ေစရန္ ညီလာခံဖြင့္ပြဲေန႔တြင္ ညီညႊတ္ေသာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား ဖက္ဒရယ္ေကာင္စီ (UNFC) ဥကၠ႒ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး အင္ဘန္လကို မိန္႔ခြန္းေျပာ ၾကားေစျခင္းျဖင့္ ၎တို႔၏ သေဘာထားကို ေပၚလြင္ေစခဲ့သည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးအင္ဘန္လကလည္း မိန္႔ ခြန္းတြင္ “ဟိုတုန္းက ကၽြန္ေတာ္တို႔ေျပာခဲ့တဲ့ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုဟာ စုဖြဲ႔ၿပီး ေအးအတူပူအမွ် ယွဥ္တြဲေနထိုင္ဖို႔ ျဖစ္သလို အခု ကၽြန္ေတာ္တို႔ေျပာတဲ့ ဖက္ဒရယ္ ဒီမိုကေရစီျပည္ေထာင္စုဟာလည္း ခြဲထြက္ေရး မဟုတ္ဘူးဆိုတာ ေျပာလိုပါတယ္”ဟု ေျပာဆိုသြားခဲ့သည္။

တိုင္းရင္းသားမ်ား ေျပာဆိုေနသည့္ ဖက္ဒရယ္စနစ္သည္ဆိုသည္မွာ သီးျခားလြတ္လပ္ခြင့္ရွိ ေသာ လူမ်ိဳးမ်ား(၀ါ) ျပည္ေထာင္မ်ားက သီးျခား အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္ ထူေထာင္ျခင္းမျပဳဘဲ မိမိတို႔ပိုင္ ဆိုင္ထားသည့္ ျပည္ေထာင္မ်ားကုိ မိမိတို႔၏ သေဘာဆႏၵအေလ်ာက္ ပူးေပါင္း၍ ျပည္ေထာင္မ်ားကို စုစည္းထားသည့္ ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံေတာ္သစ္ကို တည္ေထာင္ေသာ စနစ္ျဖစ္သည္။ ဖက္ဒရယ္ဟူ ေသာ စကားရပ္သည္ လက္တင္စကား Foedus ႏွင့္ Fides ဟူေသာ စကားလံုးႏွစ္ခုမွ ေပါင္းစပ္ဆင္း သက္လာၿပီး ‘သေဘာတူစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုျခင္း’(၀ါ) ‘ပဋိညာဥ္ျပဳျခင္း’ဟူ၍ အဓိပၸာယ္ရသည္။ ထိုစကားကို ႏိုင္ငံေရးစနစ္တြင္ လက္ေတြ႔က်င့္သံုးေသာအခါ ျပည္ေထာင္မ်ား (၀ါ) အမ်ိဳးသားျပည္နယ္မ်ားက မိမိ တို႔ဆႏၵအေလ်ာက္ ပူးေပါင္း၍ ‘ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေတာ္’ အတူတကြ ထူေထာင္ျခင္းစနစ္ဟူေသာ ‘ျပည္ေထာင္စုစနစ္’ (Fedration)ဟု အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပင္လံု စာခ်ဳပ္ သည္ ရွမ္း၊ ကခ်င္ႏွင့္ ခ်င္းျပည္ေထာင္မ်ား အပါအ၀င္ ဗမာျပည္အစိုးရတို႔က ပူးေပါင္းလက္မွတ္ေရး ထိုးခ့ဲေသာ ပဋိညာဥ္စာခ်ဳပ္တစ္ခုျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္သစ္ထူေထာင္ရန္ သေဘာတူညီခဲ့ေသာေၾကာင့္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္သည္ ဖက္ဒရယ္ဟူေသာ အဓိပၸာယ္ကို ျပည့္စံုေစသည္ဟု တိုင္းရင္းသားမ်ားကဆိုသည္။

ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္၏ အဂၤါရပ္မ်ားသည္ ကမၻာ့ႏိုင္ငံအသီးသီးတြင္ ပံုစံမ်ိဳးစံုျဖင့္ က်င့္ သံုးေနၾကေသာ္လည္း တစ္ႏိုင္ငံႏွင့္တစ္ႏိုင္ငံ ကြဲျပားျခားနားေနသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ အနီးစပ္ဆံုး ဖက္ဒရယ္စနစ္မွာ (၁) မိမိတို႔၏ လြတ္လပ္ေသာဆႏၵအတိုင္း ပူးေပါင္းျခင္း(Voluntary Association)၊ (၂) ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းႏွင့္ စုေပါင္းအုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း (Self-rule and Shared-rule)၊ (၃) ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္၊ (၄) ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းႏွင့္ စုေပါင္းအုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း (၀ါ) ျပည္နယ္ ႏွင့္ ျပည္ေထာင္အၾကား ဆက္ဆံေရးႏွင့္ အာဏာသံုးစြဲေရး၊ (၅) စုေပါင္းအုပ္ခ်ဳပ္၍ ျပည္ေထာင္စုကို စီမံခန္႔ခြဲျခင္း၊ (၆) ႏိုင္ငံေတာ္လံုၿခံဳေရးကို စီမံခန္႔ခြဲျခင္း၊ (၇) သဘာ၀ရင္းျမစ္မ်ား ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ႏွင့္ မွ်ေ၀ ခံစားျခင္း၊ (၈) ဘာသာတရားကို အေျခမခံေသာ ႏိုင္ငံျဖစ္ျခင္းတို႔ပင္ ျဖစ္သည္ဟု တိုင္းရင္းသားေခါင္း ေဆာင္မ်ားက ဆိုသည္။

သို႔ေသာ္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္က တိုင္းရင္းသားတို႔ လိုလားလွ်က္ရွိေသာ ဖက္ဒရယ္သည္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ လိုအပ္ခ်က္မရွိဟု တုန္႔ျပန္သည္။ ၂၁ ရာစု ပင္လံုညီလာခံတြင္ တပ္မ ေတာ္က ၎တ႔ို သေဘာထားအား ဗိုလ္မွဴးႀကီးတင့္ႏိုင္ေအးက ဖက္ႀကားရာတြင္ “ကမာၻေပၚမွာရိွတဲ့ ႏိုင္ငံမ်ားဟာ တစ္ျပည္ေထာင္စနစ္နဲ႔ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမ်ားဆိုျပီး ရိွပါတယ္။ တစ္ျပည္ေထာင္စနစ္ ဆိုတာကေတာ့ ႏိုင္ငံရဲ႕ အာဏာေတြအားလံုးကို ဗဟိုအစိုးရက ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတာျဖစ္ျပီးေတာ့ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကေတာ့ ဗဟိုအစိုးရနဲ႔ ျပည္ေထာင္စု၀င္ ျပည္နယ္ အစုအဖဲြ႔ေတြႀကားမွာ အေျခခံဥပေဒက သက္မွတ္ေပးထားတဲ့ စည္းေဘာင္းအတြင္းကေန အာဏာခဲြေ၀ က်င့္သံုးတဲ့စနစ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဖဲြ႔ စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွာေတာ့ ဖက္ဒရယ္စနစ္ရဲ႕ ၀ိေသသလကၡဏာမ်ား မ်ားစြာပါ၀င္ေနတာကို ေတြ႔ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္” ဟု တင္သြင္းခဲ့သည္။

ထို႔အျပင္ တပ္မေတာ္၏ သေဘာထားကို ၎က ဆက္လက္တင္ျပရာတြင္ ဥပေဒျပဳေရးႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၌ ပိုင္းျခားသတ္မွတ္ေပးထားျခင္း၊ ဘ႑ာေရးႏွင့္ သဘာ၀အရင္းျမစ္မ်ားကို ခဲြေ၀သံုးစဲြျခင္း၊ တစ္ႏိုင္ငံလံုးႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ လူမ်ိဳးစုလႊတ္ေတာ္ (သို႔မဟုတ္) အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ တစ္ရပ္ထားရိွျခင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္တြင္ အျမင့္ဆံုအေျခခံဥပေဒရိွျခင္း၊ အစိုုး ရမ်ားအၾကား အျငင္းပြားမႈမ်ားအား ေျဖရွင္းေပးႏိုင္သည့္ အာဏာပိုင္အဖဲြ႔အစည္းတစ္ရပ္ ထားရိွျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ဖက္ဒရယ္စနစ္ မလိုဟု ဆိုသည္။

“ျပည္ေထာင္စုစနစ္ စစ္၊ မစစ္ဆိုတာကို ဆန္းစစ္ႀကည့္ရမယ့္ အေျခခံအခ်က္ေတြကေတာ့ ျပည္ေထာင္စုနဲ႔ ျပည္နယ္မ်ားအၾကားမွာ အာဏာခဲြေ၀မႈ အေျခခံဥပေဒရိွ၊ မရိွ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၌ အစိုးရႏွစ္ မ်ိဳးရိွ၊ မရိွ၊ ျပည္ေထာင္စုတရားရံုးခ်ဳပ္ ျပည္နယ္တရားရံုးခ်ဳပ္ရိွ၊ မရိွ ျပည္ေထာင္စု အေျခခံဥပေဒရိွ မရိွ သို႔အဟုတ္ ျပည္ေထာင္စု အေျခခံဥပေဒမွာ ျပည္နယ္မ်ားအတြက္ အက်ံဳး၀င္တဲ့ အေျခခံဥပေဒမ်ိဳး ရိွ၊ မရိွတို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္” ဟု တပ္မေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ဗိုလ္မွဴးႀကီးတင့္ႏိုင္ေအးက ေျပာသည္။

၂၀၀၈ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ ျပည္နယ္(သို႔) တိုင္းေဒသႀကီးမ်ားျဖင့္ ဖဲြ႔စည္းထားရိွျခင္း၊ ဗဟိုအစိုးရႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္မ်ားကို ဥပေဒျပဳေရးအာဏာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာမ်ား ခဲြေ၀ထားရိွျခင္း၊ လူမ်ိဳးစုလႊတ္ေတာ္ျဖစ္ေသာ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္တို႔ တြင္ အာဏာတူညီမႈရိွၿပီး ကိုယ္စားလွယ္ေစလႊတ္မႈလည္း တူညီေသာေႀကာင့္ တုိင္းရင္းသားမ်ားတန္း တူညီမွ်မႈရိွေႀကာင္း ၄င္းက ဖက္ႀကားတင္သြင္းခဲ့သည္။ ထိုအခ်က္ကပင္ တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ တပ္မေတာ္အၾကား သေဘာထား ကြဲလြဲခဲ့ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။

ကရင္အမ်ိဳးသားအစည္းအရံုး (KNU) ဥကၠ႒ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေစာမူတူးေစးဖိုးက တပ္မေတာ္၏ သ ေဘာထားကို တုန္႔ျပန္ေျပာဆိုရာတြင္ “၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဟာ ဖက္ဒရယ္အသြင္ေဆာင္ေပ မယ့္ အႏွစ္သာရ ခ်ည့္နဲ႔အားနည္းမႈရွိေနတာကိုေတာ့ ၀န္ခံရမွာပါ”ဟု ေျပာဆိုသည္။

တိုင္းရင္းသားတို႔က ၁၉၄၇ ခုႏွစ္တြင္ ေရးဆြဲခဲ့သည့္ ဖြဲ႔စည္းပံုေျခခံဥပေဒတြင္ အဓိက အားနည္းခ်က္ သံုးခ်က္ေၾကာင့္ ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္ပြားခဲ့ရသည္ဟု ဆုိသည္။

အဆိုပါအားနည္းခ်က္မ်ားမွာ (၁) ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ အမ်ိဳးသားျပည္နယ္မ်ားကို ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ ႏိုင္ငံေရးအာဏာမ်ား အျပည့္အ၀ အပ္ႏွင္းျခင္းမရွိျခင္း၊ (၂) ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ထဲမွ လူမ်ိဳးစုလႊတ္ေတာ္ေခၚ အထက္လႊတ္ေတာ္တြင္ အမ်ိဳးသားျပည္နယ္မ်ားက ဦးေရတူညီေသာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို အညီအမွ်ေစလႊတ္မႈမရွိျခင္း၊ (၃) ျပည္ေထာင္စုစနစ္အရ အမ်ိဳးသားျပည္နယ္မ်ားက ျပည္နယ္အစိုးရကို လြတ္လပ္စြာဖြဲ႔စည္းၿပီး ျပည္ေထာင္စုအစိုးရကို ပူးေပါင္းဖြဲ႔စည္းမႈ မရွိျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုစနစ္မွ ကြဲထြက္သြားရျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆုိၾကသည္။

တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးမင္းေအာင္လိႈင္ကေတာ့ ျပည္တြင္းစစ္မီး ၿငိႇမ္းဖို႔အတြက္ တပ္မေတာ္က ‘ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို မျဖစ္မေန ရယူလိုစိတ္’အေျခခံၿပီး ခိုင္ခိုင္မာမာ ရပ္တည္ေဆာင္ရြက္ေနသည္ဟု အတိအလင္း ေျပာၾကားသြားခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး မင္းေအာင္လိႈင္က “ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးရရွိဖို႔ ေခတ္အဆက္ဆက္ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ားကႀကိဳးပမ္း ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ခ်မွတ္က်င့့္သံုးခဲ့တဲ့ မဟာဗ်ဴဟာ၊ နည္းဗ်ဴဟာမ်ား ကြဲျပားျခားနားၾကေသာ္ လည္း ‘တစ္မ်ိဳးသားလံုး ခိုင္မာတဲ့ စည္းလံုးညီညႊတ္မႈ တည္ေဆာက္ႏိုင္ေရး’အတြက္ အစဥ္တစိုက္ ဦးတည္ႀကိဳးပမ္း လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ၿပီးျပည့္စံုတဲ့ စုစည္း ညီညႊတ္မႈနဲ႔ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈကို မတည္ေဆာက္ႏိုင္ေသာ္လည္း ေခတ္ကာလအလိုက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ စည္းလံုးညီညႊတ္မႈ တည္ေဆာက္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈ မွတ္တိုင္မ်ားကိုေတာ့ အသီးသီး စိုက္ထူႏိုင္ခဲ့ ၾကပါတယ္” ဟု ဆိုသည္။

တိုင္းရင္းသားမ်ားက ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုေျခခံဥပေဒ၏ အားနည္းခ်က္သံုးခ်က္ကို ျပင္ဆင္ၿပီး စစ္မွန္ေသာ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို ျပင္ဆင္ျပ႒ာန္းရန္ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္ ဇြန္လတြင္ တိုင္းရင္းသားအားလံုး တက္ေရာက္ႏိုင္ေသာ ညီလာခံတစ္ရပ္ကို ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕၌ က်င္းပကာ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကသည္။ ထိုေတာင္ႀကီးညီလာခံ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားမွာ (၁) ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံကို ပင္လံုညီလာခံတြင္ ေမွ်ာ္မွန္းခဲ့သည့္အတိုင္း စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ျဖင့္ ျပန္လည္ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ရန္အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ျပ႒ာန္းရန္၊ (၂) ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ အမ်ိဳးသားျပည္ နယ္မ်ားကို ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ အျပည့္အ၀အပ္ႏွင္းရန္၊ (၃) တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားကို ကိုယ္ပိုင္ျပ ႒ာန္းခြင့္ ေပးအပ္သည့္အေနျဖင့္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ ဖြဲ႔စည္းထူေထာင္ခဲ့ေသာ အမ်ိဳးသားျပည္နယ္မ်ားအျပင္ ခ်င္းျပည္နယ္၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ႏွင့္ မြန္ျပည္နယ္မ်ားကို တိုးခ်ဲ႕ဖြဲ႔စည္းရန္၊ (၄) ျပည္ေထာင္စုအာဏာႏွင့္ ဗမာျပည္နယ္၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာမ်ားကို ဥပေဒႏွင့္အညီ ပိုင္းျခား ထားရန္ စသည္တို႔ ျဖစ္သည္။

ထိုညီလာခံတြင္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေပါင္းစံု စည္းလံုးညီညႊတ္စြာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏုိင္ေရး အတြက္ ‘ျပည္နယ္မ်ား ညီညႊတ္ေရးအဖြဲ႔’ကို ဖြဲ႔စည္းခဲ့ၾကသည္။ ၎အဖြဲ႔က ‘ျပည္ေထာင္စုုစစ္စစ္မူ’ကို ႏိုင္ငံေတာ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးႏုထံသို႔ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၂၄ ရက္တြင္ တရား၀င္ ေပးပို႔ခဲ့ၾကသည္။ ျပည္နယ္မ်ားညီညႊတ္ေရးအဖြဲ႔က ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးဆြဲရန္ တင္ျပခဲ့သည့္ အခ်က္မ်ား တြင္ (၁) ျပည္မကို ျပည္နယ္တစ္ခုအျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးေရး၊ (၂) လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္အား အာဏာအ ညီအမွ်ေပးေရး၊ (၃) လူမ်ိဳးစုလႊတ္ေတာ္သို႔ ျပည္နယ္မ်ားမွ တူညီေသာကိုယ္စားလွယ္ ေစလႊတ္ေရး၊ (၄) ျပည္နယ္မ်ားက မိမိဆႏၵအေလ်ာက္ လႊဲအပ္ေသာအာဏာမ်ားကို ဗဟိုအစိုးရကန္႔သတ္၍ က်န္ အာဏာမ်ားကို ျပည္နယ္မ်ားတြင္ ထားရွိေရးစသည့္အခ်က္မ်ား ပါ၀င္သည္။

သို႔ရာတြင္ ျပည္နယ္မ်ား ညီညႊတ္ေရးအဖြဲ႔က တင္သြင္းေသာ ‘ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္မူ’ကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္းက ‘ျပည္ေထာင္စုၿဖိဳခြဲေရးလမ္းစဥ္’ျဖစ္သည္ဟု ဆိုကာ ၁၉၆၂ခုႏွစ္၊ မတ္ ၂ ရက္ တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာကို တပ္မေတာ္က သိမ္းယူလိုက္ေလသည္။ ထိုသို႔ အာဏာသိမ္းၿပီးေနာက္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္းက ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္းဦးႏု ဦးေဆာင္ေသာ ‘ျပည္တြင္းညီညႊတ္ေရးအဖြဲ႔’ကို ၁၉၆၈ ခုႏွစ္တြင္ ဖြဲ႔စည္းေစၿပီး ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို အသစ္ေရးဆြဲႏိုင္ေစရန္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူမ်ားထံ အႀကံဉာဏ္ေတာင္းခံေစခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ခ်င္း၊ ကခ်င္ႏွင့္ ရွမ္းတိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္မ်ားက ‘ဖက္ဒရယ္စနစ္’ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ေရးဆြဲသင့္ေၾကာင္း တင္ျပခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္း ဦးေဆာင္ေသာ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ၀င္မ်ားက ယင္းစနစ္ျဖင့္ ျပည္ေထာင္စု ျပန္လည္ဖြဲ႔စည္းေရးကို လက္မခံသည့္အျပင္ ထိုစနစ္ကိုု တင္သြင္းခဲ့သည့္ ခ်င္းတိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္ ၈၀ ေက်ာ္၊ ကခ်င္ႏွင့့္ ရွမ္းတိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ဖမ္းဆီး၍ ႏွစ္ရွည္ ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္လိုက္ေလသည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ဖက္ဒရယ္စနစ္မွာ ေရစုန္ေမ်ာသြားခဲ့ရသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ကမၻာေပၚရွိ ျပည္တြင္းစစ္သမိုင္း၌ အရွည္ၾကာဆံုးေသာ နိုင္ငံမ်ားတြင္ ထိပ္ဆံုးက ရပ္တည္ေနသည္ဆိုသည္ကို လက္ခံၾကရမည္ျဖစ္သည္။ ထိုစစ္မီးကို အျပီး တိုင္ ျငိႇမ္းသတ္ႏိုင္ရန္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္မ်ားအားလံုးက လိုလိုလား လားဆႏၵရွိျပီး ျငႇိမ္းသတ္ႏိုင္မွသာ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ ျပည္တြင္းစစ္မီးကို တစ္ဖက္တည္းက ျငိမ္းသတ္ ၍မရႏိုင္သကဲ့သို႔ ေတာင္းဆိုသည္ကို လက္မခံလွ်င္ အျပတ္ေခ်မႈန္းမည္ဆိုပါက မည္သို႔မွ် စစ္မီးျငိမ္း ႏိုင္မည္လည္းမဟုတ္ေပ။

တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေသာ ဖယ္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု အမွန္တကယ္ တည္ေဆာက္ခ်င္သည္ဆိုပါ က (၁) ဖယ္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုမ်ားျဖစ္သည့္ အေမရိကန္၊ ဂ်ာမနီ၊ ႐ု႐ွားစသည့္ ကမၻာ့ဖယ္ဒရယ္ႏိုင္ငံ မ်ား၏ စနစ္မ်ားကို အရင္ေလ႔လာရန္ လိုအပ္သည္။ (၂) ကမၻာ့ဖယ္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုမ်ား၌ တပ္မ ေတာ္မွာ တစ္ခုသာ႐ိွသည္။ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ ကိုယ္ပိုင္တပ္ထားရွိခြင့္မရွိေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ တိုင္းရင္း သားမ်ားက လက္နက္စြန္႔ရန္လိုသည္။ (၃) ကမၻာ့ဖယ္ဒရယ္ႏိုင္ငံမ်ား၌ သယံဇာတအက်ိဳးကို မည္ကဲ့ သို႔ ခြဲေ၀ေနၾကပါသနည္း။ ျမန္မာတိုင္းရင္းသား ျပည္နယ္မ်ားက သယံဇာတအက်ဳိးကို ရာခိုင္ႏႈန္း ၇၀ ေတာင္္းဆိုေနၾကသည္။ သယံဇာတအက်ဳိး ခံစားခြင့္ခြဲေဝရာတြင္ ျပည္နယ္တိုင္းမ်ား၏ လူဦးေရ အခ်ဳိးအစားအတိုင္းသာ ခြဲေဝသင့္သည္။ ထိုေနရာတြင္ ဗမာတစ္က်ပ္ ႐ွမ္းတစ္က်ပ္ဆို၍ မရႏိုင္ေပ။ (၄) တိုင္းရင္းသားမ်ား လက္နက္မစြန္႔ႏိုင္သေ႐ြ႔႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမွာ မရႏိုင္ေပ။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲ မ်ားလုပ္ေသာ္လည္း ေငြကုန္လူပမ္းရံုျဖစ္မည္။ (၅) ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး မင္းေအာင္လိႈင္ေျပာသကဲ့သို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရရန္ အခ်ိန္ၾကာလာသည္ႏွင့္အမွ် အေမရိကန္၊ တ႐ုတ္စသည့္ ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားက ေသြးထိုး ေျမႇာက္ပင့္ေပး၍ ေသြးေခ်ာင္းစီးတိုက္ပြဲမ်ား ျဖစ္ရန္သာ႐ိွသည္ဟု ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံ က်င္းပေရး ပူးတြဲေကာ္မတီ အတြင္းေရးမွဴးအဖြဲ႔၀င္ ဦးလွေမာင္ေရႊက အႀကံျပဳေျပာဆိုသည္။

ထိုေၾကာင့္ ယခုညီလာခံအား အသံုးခ်၍ တိုင္းရင္းသားမ်ား လိုခ်င္သည့္အရာကို ေတာင္းဆို ရန္ လိုအပ္ပံုကို “ဒီအခြင့္အေရးႀကီးကို ကၽြန္မတို႔အားလုံး ပညာတတ္သိ၊ လုံ႔လ၀ီရိယနဲ႔ မိမိရရဆုပ္ ကိုင္ၿပီး အလင္းေရာင္သန္းတဲ့ အနာဂတ္တစ္ရပ္ ေဖာ္ထုတ္ၾကပါစို႔။ မတူညီတဲ့ အျမင္သေဘာထား ေတြကို ျပည္သူေတြ ေကာင္းက်ိဳးအတြက္ ညႇိႏိႈင္းစြမ္းျဖစ္ေစတဲ့ ပညာ ၊ လက္ခံသင့္တဲ့ အေတြးအေခၚ အျပဳအမူအသစ္ေတြကို လက္ခံရဲတဲ့သတၱိ၊ ခက္ခဲတဲ့လုပ္ငန္းေတြကို ေအာင္ျမင္သည္ထိ ေဆာင္ရြက္ ႏိုင္တဲ့ ၀ီရိယတို႔နဲ႔ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္စဥ္ႀကီးမွာ ပါ၀င္သူအားလုံးဟာ မိမိတို႔ရဲ႕ က႑ ေသး သည္ျဖစ္ေစ၊ ႀကီးသည္ျဖစ္ေစ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္သြားမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္မတို႔ ေမွ်ာ္မွန္းတမ္းတေနတဲ့ ဒီမိုကေရစီ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုႀကီးကို တည္ေဆာက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္”ဟု ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က တိုက္တြန္းသည္။

အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက အ ခ်င္းခ်င္းသင့္ျမတ္ေရး၊ NCA လက္မွတ္ထိုးၿပီးျဖစ္သည့္ အဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ NCA လက္မွတ္မထိုးရေသးသည့္ အဖြဲ႔မ်ားအၾကား ၀ိ၀ါဒကြဲျပားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေနမည္ဆိုပါက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးခရီးသည္ ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာ မႈမ်ား ျဖစ္လာႏိုင္သည္။ တိုင္းရင္းသား အခ်င္းခ်င္းၾကား နားလည္မႈလြဲမွားျခင္း၊ စိတ္ဝမ္းကြဲျပားမႈမရွိ ေစရန္ ဘံုသေဘာတူညီခ်က္ျဖစ္သည့္ NCA စာခ်ဳပ္ေအာက္သို႔ တိုင္းရင္းသားအားလံုး ေရာက္ရွိလာ ရန္ အေရးႀကီးေပသည္။

လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡမ်ား၏ မူလဇာစ္ျမစ္ျဖစ္သည့္ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာမ်ားကို ေျဖရွင္းႏိုင္ရန္ အဓိကလိုအပ္ခ်က္မွာ အျပန္အလွန္နားလည္မႈ၊ အျပန္အလွန္ယုံၾကည္မႈႏွင့္ ပူးေပါင္းအေျဖရွာႏိုင္မႈတို႔ ပင္ျဖစ္သည္ဟု ေလ့လာအကဲခတ္မ်ားက ဆိုသည္။ ျပည္သူလူထုအားလုံးသည္ လြတ္လပ္ေရးအ တြက္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကို ညီညြတ္ျခင္း၊ ေပါင္းစည္းျခင္းျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္သည့္ ပင္လုံစိတ္ဓာတ္သည္ ယခုေရာက္ရွိေနသည့္ ၂၁ ရာစုအတြက္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္သည္ဟု ေဒၚေအာင္ ဆန္းစုၾကည္က ေျပာသည္။

ယေန႔ အခ်ိန္အခါတြင္ ကမၻာ့ႏိုင္ငံရွိ အျခားႏိုင္ငံမ်ား၌ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြး ညႇိႏိႈင္းၾကျခင္းျဖင့္သာ စစ္မီးကို ၿငိႇမ္းသတ္ႏိုင္ေၾကာင္း သမိုင္းမ်ားက လက္ေတြ႔ျပခဲ့ျပီးျဖစ္သည္။ ျပည္တြင္းစစ္မီး ျပင္းထန္ သည့္ ေဘာစနီးယားႏွင့္ လတ္တေလာျဖစ္ပြားေနသည့္ ကိုလံဘီယာ ျပည္တြင္းစစ္မ်ားကို အၿပီးတိုင္ ၿငိႇမ္းသတ္ေစသည့္အရာမွာ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးညႇိႏိႈင္းျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ထိုအရာထက္ ေကာင္းသည့္အ ရာ ကမၻာတြင္ မေပၚေသးသလို အျခားနည္းလမ္းလည္း မရွိေသးေပ။

ထို႕ေၾကာင့္ ႏွစ္ေပါင္း ၇၀ နီးပါး ရွည္ၾကာခဲ့ရသည့္ စစ္ပြဲမ်ားရပ္သြားရန္ဆိုသည္မွာ တိုင္းရင္း သား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔မ်ားက အေျခခံက်က် တစ္စိုက္မတ္မတ္ ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကေသာ တန္းတူရရွိ ေရးမူႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္မူကို တစ္ဖက္က အသိအမွတ္ျပဳ လက္ခံေပးရန္ လိုအပ္လာသည္။ ျပည္ ေထာင္စုအစိုးရကလည္း ျပည္တြင္းစစ္မီးကို ၿငိႇမ္းသတ္ႏိုင္မွသာ တိုင္းျပည္တစ္ခုလံုး ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ လာမည္ဟူေသာ အေျဖတစ္ရပ္ကို သေဘာထားႀကီးၾကီး လက္ခံတတ္ရန္လည္း လိုအပ္လာသည္။

တိုင္းရင္းသားမ်ား ေတာင္းဆိုေနသည့္ ဖက္ဒရယ္စနစ္သည္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရရွိမွသာ လွ်င္ ျဖစ္ႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ ထိုအခ်က္ကို ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ ဦး၀င္းျမင့္က “ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္း ေရးရရွိေရးဟာ ဒီမိုကေရစီအေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရး၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ အမ်ိဳးသားရင္ၾကားေစ့ေရး၊ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံေတာ္တည္ေဆာက္ေရး၊ ျပည္ေထာင္စုႀကီး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးတို႔နဲ႔ ဆက္ စပ္လွ်က္္ရွိပါတယ္”ဟု ေျပာဆိုသည္။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုေသာ အိမ္ ႀကီးတစ္လံုးေပၚတြင္ ဖက္ဒရယ္သည္ တေစၦတစ္ေကာင္လို ေျခာက္လွန္႔ရန္ အားယူႀကိဳးပမ္းေနဆဲပင္ ျဖစ္သည္။

ကိုးကား- ဆလိုင္းလ်န္မႈန္း၏ ဖက္ဒရယ္စနစ္၏ အဂၤါရပ္မ်ား၊
၂၁ ရာစုပင္လံုမွ ေျပာၾကားေသာမိန္႔ခြန္းမ်ား။


-       ေအာင္ထူးႏိုင္

စက္တင္ဘာ ၈၊ ၂၀၁၆ တြင္ထုတ္ေဝေသာ ရန္ကုန္တိုင္းမ္ဂ်ာနယ္ အတြဲ (၁၂) ၊ အမွတ္ (၃၄)။

●——————————●

“ဖက္ဒရယ္စနစ္၏ အဂၤါရပ္မ်ား” စာအုပ္ရယူရန္ - http://cdes.org.mm/book_detail/67

 

 

Share:

Tags: “တစ္ေက်ာ့ျပန္,ေျခာက္လွန္႔လာေသာ,ဖက္ဒရယ္တေစၦ”

Author : Administrator
Comments
Leave a Comment